Fritz Hansen design møbler

Fritz Hansen møbler er utvivlsomt den største danske kreative indretningssucces i det 20. århundrede. Succesen skyldes ikke mindst Fritz Hansen fabrikkens evne til tænke nyt og samtidig tiltrække de bedst begavede designere, som Danmark har kunnet byde på i løbet af 1900-tallet - hvilket ikke er så få! Mange af de store navne har designet møbler til Fritz Hansen heriblandt Kaare Klint, Arne Jacobsen, Børge Mogensen, Piet Hein, Bruno Mathsson, Verner Panton og Poul Kjærholm.

Personen og metoden

Fritz Hansen grundlagde sit snedkerværksted i 1872, men det var ikke før omkring 20'erne, at snedkerværkstedet blev forandret til en egentlig massefremstillingsvirksomhed; Fritz Hansens søn Christian Hansen havde forinden indført en række nye metoder blandt andet en træbøjningsmetode. Massefremstilling, nye fremstillingsmetoder, ny teknologi og viljen til at afsøge grænserne for materialernes potentiale har været firmaets varemærke lige siden.

Fritz Hansen klassikére

Der findes et hav af klassikere, som Fritz Hansen står bag som producent. Det gælder Arne Jacobsens Grand Prix-stol, Myren, 7'er-stolen, Ægget og Svanen. Det gælder også den banebrydende AX-stol af Orla Mølgaard-Nielsen og Peter Hvidt fremstillet af formpresset og lamineret træ. Ligeledes kan nævnes Piet Heins og Bruno Mathssons Superellipse-bord. Poul Kjærholm var ansat hos Fritz Hansen i knap et år, hvorefter den legendariske møbelarkitekt valgte at samarbejde med producenten Ejvind Kold Christensen. Fritz Hansen har siden erhvervet sig rettighederne til Poul Kjærholms møbeldesign, som fabrikken stadig producerer en del af.

Visionær møbelkunst rimmer på Fritz Hansen

Det kan måske undertiden være vanskeligt som nutidsmenneske helt at forstå, hvor progressive og visionære Fritz Hansen og ikke mindst designerne tilknyttet firmaet har været. Men når man ser på f.eks. Verner Pantons system 1-2-3-serie, så går det måske langsomt op for en, hvad progressivitet og vision egentlig er indenfor møbelkunst: her kan det fornemmes som en fremadskuende materialeanvendelse, en respekt for det funktionelt behagelige samt en tidsmæssig formgivning, der samtidig har noget klassisk over sig og derfor løsnes fra denne "tidslænke", så også senere generationer finder fryd i genstandens funktionalitet og udtryk.