Aluminia

Aluminia fajancefabrik grundlagdes i 1863 med fokus på et andet markedssegment end Den Kongelige Porcelænsfabrik. Aluminia producerede fajance, der skulle bruges og ikke blot skulle stå til skue som prydsgenstande. Kvaliteten var ganske god og man lod sig inspirere af motiver og mønstre fra samtidig engelsk fajanceproduktion, som blev trykt på fajancen. Efter at være blevet omdannet til et aktieselskab i 1872 skulle der kun gå 10 år, før Aluminia overtog Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1882. Overtagelsen hæmmede i den grad Aluminia fajancefabrikken til fordel for Den Kongelige Porcelænsfabrik. Det var ikke før 1901 med ansættelsen af Joachim Petersen (senere Christian Joachim) som kreativ chef, at Aluminia atter fik vind i sejlene. Christian Joachim havde forinden opnået stor ros ved verdensudstilling i Paris i 1900, og skabte et nyt og unikt Aluminia design i skønvirke-stil.

Generelt opnår Aluminia fajance ikke så gode priser som porcelæn fra Den Kongelige porcelænsfabrik. Et af de bedst kendte stel i udlandet er Blåkant (eller Blå kant), som også går for rimelige priser herhjemme. Tranquebar-stellet fra netop skønvirke-tiden i begyndelse af 1900-tallet (efter 1912) er lavet med den nye teknik, hvor man maler med skrappe farver på fajancen altså under glasuren deraf begrebet underglasur eller underglasurmaleri. Denne fremstillingsteknik giver dels et anderledes udtryk end overglasur dels en billige produktionspris. Aluminia har i tidens løb brugt en del forskellige mærker i bunden af fajancen, oftest støder man på A'et med tre horisontale streger henover, desuden KF. eller K for Københavns Fajancefabrik fra henholdsvis 1922 og 1924. I dag er Aluminia blevet til Royal Copenhagen, som er en del af Royal Scandinavia.